2020. október 7., szerda

Bakonyi Barlangi Mentőszolgálat, és meghívottjainak Vasalt utas mentőgyakorlata.

Speciális Mentőgyakorlat, Tatabánya Vasalt útjai. 2020. 09. 19-20.

Régóta érett egy újabb mentőgyakorlat a Tatabánya feletti Turul-sziklákon. Ahogyan a mászások száma emelkedik, úgy emelkednek a nem várt események számai is. Volt itt már ficam, vércukor probléma, pánikbetegség, és még sorolhatnám... S biztos hogy eljön annak is az ideje, hogy olyan mértékű lesz a bekövetkező sérülés, ami komoly beavatkozást igényel.

BBMSZ

Az eddigi eseteket vagy a személyzet, vagy egy hirtelen felhívott hozzáértő oldotta meg. Szerencsére a Tűzoltóságnak eddig nem kellett beavatkoznia. Az hogy ezt a mondatot hogyan értelmezzük, az mindenkinek a saját hozzáállásán múlik. Részben szerencse, hogy nem volt olyan komoly eset amihez Ők kellettek volna, részben azért szerencse, mert se a felkészültségük szintje, se a felszerelésük erre nem alkalmas. A Tűzoltókat nagyon szeretjük, és jó a hozzáállásuk is, de ők máshoz értenek.

Célok.:

A fő célkitűzés, hogy megismerkedjenek a jelenlévők a helyi adottságokkal, és megpróbáljunk együtt olyan feladatokat megoldani, amik várhatólag előfordulhatnak. Kicsit bele lássanak olyan személyek is a helyzetmegoldásba, akiket a későbbiekben egy esetleges mentésbe be lehet vonni.

A gyakorlatról:

Húzódott, húzódott, húzódott... Aztán egyszer csak kitaláltunk egy olyan időpontot, ami jó lehet a többségnek. Kik is ők?:

Bakonyi Barlangi Mentőszolgálat,

Magyar Barlangi Mentőszolgálat,

Turul Mentőszervezet bizonyos tagszervezetei:

Tatabányai Polgár Védelmi és Kutató Mentő Egyesület,

Környei Polgárőr és Önkéntes Tűzoltó egyesület,

Sikrai Attila Komárom-Esztergom megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság Tűzoltó alezredes.

Két fő a helyi hivatásos szervektől, sajnos mint magánember.

0. nap.:

Esti sátor állítás, és szalonna sütögetés...

1. nap.:

- Reggeli érkezők fogadása, köszöntés. Jelen van 24fő.

- Röviden beszéltem a gyakorlat menetéről, és megbeszéltük a hétvége menetrendjét.

- Kovács Tamás informált minket a vasalt utas helyzetéről....

- Pál Vince tartott a csapatnak egy speciálisan a Vasalt utakra kihegyezett mászási tréninget, és felhívta a figyelmünket az esetleges veszélyforrásokra. Mind a mászás, mind a mentés közben.

- Átadtuk a szót a BMSZ orvosának Dr. Mihály Zoltánnak, aki a speciálisan itt előforduló esetekre hívta fel a figyelmet, és elmondta nekünk az ellátási lehetőségeket. Kitért azokra a dolgokra is, amiket nem szabadna megtennünk.. Egy határozottan jól átgondolt és demonstrált előadást láthattunk, erdei környezetben.

- Speciális hordágyunkkal ismerkedhettek meg a jelenlévők. Mind a becsomagolás, mind a szállíthatóság tekintetében.

- Gyakorlati foglalkozás:

Tábori rádiós jegyzőkönyv vezető 1 fő.

- Rajta kívül mindenki a fal alá ment, itt nagyjából beláthatóvá vált a mentés helyszíne.

- Gyakorlat ezen feladatának vezetője: Hegedűs András alias: JUJU. Csapatok elfoglalták a munkaterületet, és kidolgozták a beavatkozás mikéntjét. A megbeszéltek szerint lezártuk a mentési helyszínt, és nekiálltunk volna a mentőgyakorlatnak. És csak szivárogtak a mászók felfelé a lezárt úton... Ezúton is köszönjük nekik, hiszen legalább a gyakorlat megszáradhatott a tűző napon... Mintegy 1,5 óra várakozás után elindult a hordágyba helyezés, és elkezdődött a transzportálás. Sok emeld meg, húzd meg, be ne akadjon, álljunk meg... után szépen elérte a sérült a talaj szintjét.

- Kései ebédszünet következett.

- Újra a falba mentünk. Ekkor a Hétvezér beszálló szakaszán kezdtünk gyakorolni. Itt a mentőháromszögbe helyezés, és annak leeresztése volt palettán, kettős kísérettel. Egy nem túl bonyolult feladat, de annál hatékonyabb. Ezt a műveletet, forgásban négyszer is megcsináltuk, így  mindig más személyek voltak a mentési szituációban...

- Este 19 óra körül végeztünk. Felmentünk a Látogató központ mellé, ahol a sátrunk állt, és egy finom vacsorát költhettünk el, amit ezúton is  köszönünk Kovács Tamásnak /cseszneki virsli/ és  Kovács Attilának /frissen nekünk sütött bagett/ . Falatozás  közben megbeszéltük a nap tanulságait, és a másnapi gyakorlatot.

2. nap.:

- Sátor bontása és összepakolás.

- Gyakorlati foglalkozás:

- Helyszín, a Turul Vasalt út. Erre az időre az utat lezártuk teljesen.

- A Turul-szikla alatt szimulált balesetes többszörös leeresztése. Azaz több eresztőpont alkalmazása egymás után. Ebben az esetben is a Mentőháromszög használatánál maradtunk. Az első pontnál a standból történt az eresztés, míg az alsó pontnál, a földi egység eresztette le a bajbajutottat.

- A gyakorlatot egy elfáradt személy mentése /éles helyzet/ koronázta meg, ami nem volt a gyakorlat része...

Összegzés:

A gyakorlat során, a megjelent szervezetek tagjai megismerkedhettek egymással, és rálátásuk lehetett az esetleges valós mentés menetébe.  Gyakorolhattak bizonyos szituációkat, és a felmerülő kérdéseikre is választ kaphattak.

Azt gondolom, hogy egy valós helyzetben ez a csapat KÖZÖSEN meg tud birkózni a helyzettel, és biztonságban le tudja menteni a bajbajutott személyt, vagy személyeket. De ehhez az is szükséges, hogy ne csak utólag tudjuk meg ha valami történik, hanem riasszanak minket is. És nem utolsó sorban hallgassanak is ránk. Jó lenne ha a 112 segélyhívó diszpécsere minket is értesítene.... Talán egyszer eljutunk odáig, hogy a mentendő személy érdekei előbbre való lesz a média visszhangnál...

"Sokan mentenek életet név nélkül, és utána belesétálnak a szürkeségbe." Köszönjük nekik!

Támogatóink:

Vasalt Utak, Kovács Tamás.

Kovács Attila Pékmester.

Csonka Péter DINPI.

A hivatalnokok, akik a gyakorlat engedélyeztetésébe oly gyorsan és készségesen                    segítettek.

Mindenki aki a gyakorlaton részt vett, sokat segített!

És külön köszönet illetné meg a Tatabánya feletti Látogató Központot, abban az esetben ha a részünkre használatba bocsájtotta volna a padlásteret, hogy ne sátorban kelljen kint aludnunk... De ezt nem történt, így nem köszönjük nekik. De akkor mire használják???

Köszönöm a figyelmet, és a részvételt.

Üdv: Modor

Képeket készítették: B. Géza. S. Zsolt. TPV.

Képtár:

Vasalt-út, Via ferráta, Klettersteig, Hegyi baleset, Kötéltechnikai mentés, Kötéltechnikai beavatkozás.